design sleep repeat

פילוסופיה למתחילים על שותפות הגורל בין שני אורגניזמים על כדור הארץ

אדם ועץ:

מאז שבני האדם מהלכים על פני כדור הארץ תמיד תמיד הלכנו בין העצים. הכלים הראשונים שאבות אבותינו הכינו היו מעצים. מגילוי האש ועד המצאת הגלגל, הקשר בין אדם לעץ הוא קשר ארכיטיפי, קשר כמעט גנטי ובודאי שהוא קשר אנרגטי. מוכח שבסביבת עצים הדופק שלנו יורד ואנחנו מרגישים רוגע ושלווה. זו בדיוק הסיבה שלמרות כל הקידמה הטכנולוגית והמדעית שסובבת אותנו, את הקשר בין אדם לעץ אי אפשר לפרק.

האורגניזם הזה שאמא אדמה גידלה במשך שנים. אנחנו נותנים לו הרבה כבוד. בעבודה בעץ מלא יש הרגשה של קדושה. הרגשה של משהו קדום ועמוק ולכן החלטנו קצת להתעמק ולספר על החוויה הזו ממקום מאוד אישי.

העבודה בעץ היא קודם כל עבודה של החסרה. לוקחים גוש עץ וע"י הקצעה, חיתוך ושיוף (כולם פעולות החסרה) נותנים לגוש שלנו צורה, יעוד ואופי. בניגוד לציור למשל, שבוא לוקחים קנבס לבן ולאט לאט מוסיפים לו צבע, טקסטורה צורה ומטרה.

 עבודה בעץ

 

העבודה בעץ היא תמיד שיתוף פעולה בין מה שהטבע ייצר ומה שאנחנו יכולים לעשות ממנו. כל שיתוף פעולה מחייב הרבה הקשבה והבנה מקצועית. כשאנחנו באים לעבוד על קורת עץ יש טקסיות של היכרות. ממש כמו בין בני אדם שנפגשים לראשונה. במבט ומגע קל אנחנו ישר לומדים את החומר, רמת הקושי, כיוון הסיבים, סדקים או עיניים.

 

העבודה בעץ אינה לינארית.
ברוב הפעולות שלנו אנחנו רגילים לחשוב ולתכנן את צעדינו בצורה לינארית של התחלה וסוף. פתאום בא החומר המדהים הזה שיכול לעורר גם תחושות של חוסר ודאות- מתי הוויז אומר לנו שהגענו ליעד? מתי העבודה גמורה, מתי המוצר נראה הכי טוב? שאלות הלו הן הפלוסופיה והתורה כולה של העבודה בעץ. ולכן עבודה בעץ נחשבת כאומנות. אומנות היא המקום שיש לאינטרפטציה האישית של היוצר והיא זו שגורמת לכל יוצר להיות ייחודי.

"לכל יוצר יש את הקול הפנימי שלו מתי להפסיק- זה נושא בפני עצמו. זה מקום מאוד עמוק. מקום שמאמת אותך עם הכנות שלך. לי לקח הרבה זמן עד שלמדתי עם עצמי מתי להפסיק לשייף. בהתחלה הייתי שואל את עצמי אם אני עצלן או מפונק ובימים אחרים מגזים ומשייף עד שיש לי יבלות בידיים. לאט לאט שמתי לב שביחד עם עבודת השיוף התחלתי ביד השניה ללטף, להרגיש את העץ.לאט לאט למדתי שמשלב מסויים אם אני אמשיך לעבוד ולהחליק את העץ אני מתחיל לקבל מראה מושלם מידי כמעט פורנירי" (אדם אפרת- על עץ, אנשים ושלמות)

מה זה אומר מושלם מידי? או במילים אחרות The Perfection of imperfection
מצד האחד כל דבר בטבע שואף לשלמות ולאיזון. ומצד שני השלמות הטהורה היא תמיד סינטטית, חסרת נשמה ובטוח שאינה טבעית. ישנן תורות שלמות במדע היופי, האומנות וכתפיסת עולם המדברות על השלמות וחוסר שלמות. הוואבי סאבי היפני מדבר על זה הרבה ושווה להתעמק בכל התורה הזאת.

" ואז הבנתי שהמושלמות של העץ היא בחוסר מושלמות שלו. וזה מאוד עמוק המחשבה הזו. אם לרגע נשווה את העץ לאנשים אז מבחינתי פורניר הוא שווה ערך לבובת ברבי. הבנתי גם שב "מושלמות" הזו יש אלמנט קל של בריחה. בריחה מאחריות, סוג של ויתור עצמי. הגימור או הליטוש המושלם הוא חסר כל אינרפטציה אישית שלי עם החומר. המושלמות הזו היא נטולת דיאלוג ואישית אני מוצא אותה … אין לי דרך יותר יפה מלהגיד - מ-ש-ע-מ-מ-ת. אני כאומן וכאמן אני רוצה להביא את הביטוי העצמי שלי אל תוך החומר והיצירה כולה. לא להשתלט ולא, חלילה להפחית מכבודו של חומר הגלם המדהים הזה, אבל אני רוצה למצוא את האיזון הנכון שביני לבינו. שם נמצא הקסם ולדעתי שם גם נמצא היופי. ותאמינו לי שזה לא פשוט למצוא את האיזון הזה, וזו בדיוק הסיבה שבזכותה אני כל כך אוהב וכל כך מעריך את חומר הגלם הזה."(אדם אפרת- על עץ, אנשים ושלמות)

 איך זה לעבוד בעץ

אפקט הזמן או במילים אחרות Time improvmant, מימד נוסף וחשוב ביותר בכל יצירה הוא מימד הזמן. לפעמים חומר הגלם שלנו הוא בן עשרות ואולי מאות שנים, העבודה שלנו היא בהווה והיצירה שלנו מיועדת להתקיים ולשרת את מטרתה בעתיד. כשעובדים בעץ טבעי, מאוד חשוב להבין את אפקט הזמן. איך חומר הגלם שלנו הולך להתיישן, איך הוא יגיב לשינוים במזג אויר או לשינויים בהרגלי הצריכה.

"פעם אנשים אהבו דברים חדשים אבל היום כשהתרבות המערבית הפכה להיות כל כך שבלונית אנחנו מחפשים את הסיפור שמאחורי המוצר. אם זה ג'ינס שכבר קרוע בחנות או מוזיקה חדשה שמנסה לשחזר את הסאונד של ניל יאנג, הצרכנות של שנות ה 20 (במילניום החדש) מחפשת את האותנטיות. את העץ לעומת זאת אי אפשר להנדס כמו סאונד. העץ הוא עבר הווה עתיד בכל רגע נתון.

 

wood working
בבוצ'רס אנחנו כל הזמן בודקים ומשכללים שיטות עבודה וגימור של העץ כדי לוודא שהרהיט לא יהיה יפה רק היום אלא גם בעוד עשר, עשרים וחמישים שנה. העץ אוהב את הזמן והזמן מעניק לעץ אותנטיות שפשוט אי אפשר לקנות בחנות. אז בהשראת הואבי סאבי אנחנו קוראים לפילוספיה שלנו " Time improvmant"
(ליאון ליכט- עץ זמן ואנשים)

 

working people

 

לסיכום היחסים בין אדם ועץ ניתן לומר כך:
בעבודה בעץ האדם נותן לעץ משמעות, ייעוד ומטרה.
מה העץ נותן לאדם העובד בו?
באופן פרדוקסלי ואחרי שיחות עם הרבה עובדי עץ לאורך השנים, בעבודה בעץ האדם מקבל לרוב משמעות, ייעוד ומטרה.
מומלץ לנסות

כל הזכויות שמורות לבוצ׳רס 2024
בנייה ופיתוח: ijoomla